Sabtu, 30 Mei 2020

Rupanya DAP Digeruni Bersatu


Dah agak pusingan 180 darjah Dr Mahathir boleh berlaku pada bila-bila masa asalkan beliau terlepas dari tekanan.
Pusingan 180 darjah boleh berlaku kepada sesiapa sahaja apabila terdesak dalam kemelut yang di hadapi.

Selepas kejatuhan Pakatan Harapan diatas kesilapan Dr Mahathir sendiri serta kebijakan musuh politik menyusun strategi akhirnya rakyat dapat tahu siapa sebenarnya tidak mahu melihat kepercayaan keyakinan rakyat terhadap DAP.

Menurut laporan Harian Metro, Datuk Seri Hamzah Zainuddin mendakwa dia diarahkan Tun Dr Mahathir Mohamad bagi mengurangkan keyakinan rakyat terhadap DAP.

Persoalan kebenaran apa yang dinyatakan Hamzah tidak timbul, sisi lain, mana mungkin pokok bergoyang jika tiada ribut atau bulldozer yang tolak.

Selepas kejatuhan PH, Dr Mahathir tuding jari kepada Najib, kononya Najib berperanan menjatuhkan PH dengan adakan kerjasama bersama PAS. Tak cukup dengan itu, Dr Mahathir turut letak lauk tambah kononya satu usaha turut digerakkan bagi menunjukkan DAP kelihatan sebagai sebuah parti yang jahat.

Najib dan PAS pada masa sama dikatakan menggunakan agenda Melayu-Islam bagi meraih sokongan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) juga merupakan tarian lidah Dr Mahathir.

Bersatu di tubuhkan dengan engenda menggantikan UMNO, Bersatu juga parti Melayu, bukan seperti PKR parti semua kaum, jadinya penubuhan Bersatu sebenarnya beragenda apa kalau bukan agenda Melayu-Islam.

"Ketika itu, saya buat kerja atas arahan Perdana Menteri ketika itu, dan apa yang saya lakukan, contohnya Kongres Maruah Melayu dilakukan secara besar-besaran dan mungkin tidak dapat saya lakukan jika tiada arahan Perdana Menteri (ketika itu)”-Datuk Seri Hamzah Zainuddin.

Rupanya yang takut kepada DAP bukanya UMNO dan PAS sebaliknya Bersatu yang di asas Dr Mahathir. Saya sebagai penulis percaya DAP sedar sepenuhnya apa perancangan Dr Mahathir ketika itu (sebelum PH Tumbang). Kalau di perhatikan, kini Bersatu kurang mendapat pembelaan DAP, jika ada pun hanya untuk tunjuk rasa pakatan dalam PH.

Diambil kira pada situasi ketika itu, mungkin Dr Mahathir anggap DAP lebih di yakini oleh sebahagian besar rakyat berbanding Bersatu, mungkin dengan sebab itu juga lompat katak berlaku sehingga tumbangnya PH.-Harian Watan

Artikel ini hanya pendapat peribadi tidak mewakili mana-mana pihak.


Label:

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama