Sabtu, 30 Mei 2020

PN yang terhasil dari lompat katak akan terus berperang dengan ahli 'KATAK'


Semalam dan hari ini dan sampai bila-bila kisah lompat katak atau akan jadi katak politik tidak akan ada kesudahan sesuai dengan niat asal setiap calon bertanding.

Beberapa hari ini ada ura-ura atau perbualan rakyat di kota dan di desa kononya akan ada tiga ahli Parlimen Bersatu dari kem kerajaan akan melompat masuk ke kem Dr Mahathir sekali gus meninggalkan Perikatan Nasional (PN).

Jika benar berlaku, PN akan berkubur pada usia 3 bulan, hakikat kematian makhluk tidak dikira pada usia kerana mati itu pasti.

Kebergantungan usia sesebuah kerajaan demokrasi berparlimen seperti di Malaysia bergantung kepada angka. Pihak mana dapat mendahului berhak menubuhkan kerajaan tidak kira dengan cara tebuk atap, tebuk lantai, kerajaan sebelum akan tumbang.

Istilah siapa bersungguh dia akan dapat tidak jauh dengan manusia sama ada kumpulan atau individu, namun hakikat azali mendahului semua, kerana manusia merancang, Allah juga merancang, Dan Allah adalah sebaik-baik perancang-Nya. Faham umumnya, manusia hanya berusaha sebagai jalan untuk mendapat sesuatu, sama ada kuasa, harta, hakikatnya Allah penentu segalanya.

Sekiranya nyata berlaku lompat parti dari 3 ahli Parlimen, makanya, sejarah politik Negara tercatat buat pertama kali kerana kerajaan tumbang 2 kali dalam tempoh 3 bulan.

Penulis percaya, jika berlaku peralihan kuasa dengan cara lompat katak, kerajaan yang ditubuh selepas PN tumbang tidak akan bertahan lama, malah tumbang lagi sebelum Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15), kerana majoriti 1 atau 2 kerusi hanya akan di mamah oleh janji manis.

PN yang terhasil dari lompat katak akan terus berperang dengan ahli Parlimen yang akan jadi katak sekali lagi jika ada janji-janji tidak di tunaikan. Rasanya tidak salah jika umum berpendapat, janji-janji polititik sangat manis malah bulan dan bintang akan diberi jika berkuasa.-Harian Watan

Artikel ini hanya pendapat penulis tidak mewakili mana-mana pihak.

Label: ,

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama