Jumaat, 29 Mei 2020

Sanggup Guna Data Orang Lain Demi Wang BPN


Sanggup Guna Data Orang Lain Demi Wang BPN.
Hairan Nama Tidak Layak BPN, Lelaki Ini Rupanya Didaftar Sebagai ‘Suami’ Orang. Adakah anda layak menerima Bantuan Prihatin Nasional? Jika ya, tahniah dan gunakan wang tersebut sebaiknya. Tetapi jika permohonan anda gagal, lebih baik anda segera memeriksa alasan mengapa ia ditolak.

Kadang kala, ada alasan tidak layak yang tidak munasabah yang perlu anda periksa di LHDN. Contohnya seperti kejadian yang berlaku kepada lelaki ini.

Menerusi perkongsian nya di laman Facebook, lelaki ini menyedari bahawa permohonan BPN nya gagal dengan alasan pertindihan permohonan. Namun, setelah diperiksa di pejabat LHDN, data beliau rupa-rupanya telah disalah gunakan oleh individu lain. Malah, namanya didaftarkan sebagai ‘suami’ kepada seorang individu wanita yang tidak dikenali.



Tambahnya lagi, beliau yang kini berusia 21 tahun dan masih belum berkahwin ternyata terkejut dengan tindakan wanita tersebut yang sanggup menggunakan data peribadi orang lain semata-mata untuk mendapatkan wang BPN.

Permohonan Palsu BPN Adalah Suatu Kesalahan
Jelasnya lagi, beliau tidak mengetahui bagaimana data peribadi yang sepatutnya sulit boleh sampai ke tangan wanita tersebut dan mendaftarkannya sebagai pasangan untuk bantuan keluarga BPN. Sekiranya permohonan tersebut layak, wanita tersebut mendapat wang berjumlah RM 1,600. Tanpa berlengah, lelaki ini terus melaporkan kejadian ini kepada pihak polis.

Tindakan wanita ini juga jelas melanggar undang-undang iaitu penyalahgunaan identiti peribadi tanpa keizinan dan membuat permohonan palsu BPN.



Dalam pada masa yang sama, beliau berasa kesal dan kecewa kerana perlu bersusah payah membuat laporan polis dan berulang alik ke pelbagai lokasi semata-mata untuk mendapatkan wang bantuan untuknya yang bernilai RM 800.

Di akhir perkongsian, beliau turut mengingatkan orang ramai agar tidak sewenang-wenangnya mendedahkan nombor Mykad kepada individu yang tidak dikenali mahu pun kawan rapat anda sendiri.

Pesanan juga kepada anda, semak semula alasan yang diberikan sekiranya permohonan anda gagal. Anda boleh membuat semakan di pejabat Lembaga Hasil Dalam Negeri yang terdekat atau menghubungi talian khidmat pelanggan LHDN di 03-8911 1000.

Label: ,

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama