Jumaat, 29 Mei 2020

AS Tarik Balik Status Istimewa Hong Kong


WASHINGTON: Amerika Syarikat (AS) telah menarik balik status istimewa Hong Kong di bawah undang-undang AS, untuk membuka jalan bagi pelucutan keistimewaan dagangan bagi bandar raya tersebut, selepas Washington menuduh China menginjak-injak autonomi wilayah itu.

Keputusan itu dibuat ketika parlimen China dijadual mengundi semalam mengenai satu rang undang-undang keselamatan baharu di Hong Kong, satu tindakan yang telah mencetuskan protes baharu.

Di bawah undang-undang yang diluluskan pada tahun lepas untuk menyokong penunjuk perasaan prodemokrasi di Hong Kong, pentadbiran AS mesti mengesahkan bahawa bandar raya itu masih menikmati kebebasan yang dijanjikan oleh Beijing ketika ia berunding dengan Britain untuk mengambil balik jajahan itu.

“Tidak ada orang yang munasabah dapat menyata-kan pada hari ini bahawa Hong Kong memelihara tahap autonomi yang tinggi dari China, mengambil kira hakikat di lapangan,” kata Setiausaha Negara AS Mike Pompeo, yang menambah hab dagangan itu “tidak terus mewajarkan” statusnya yang istimewa.

Ketentuan itu bermakna Hong Kong boleh kehila-ngan keistimewaan dagangan – termasuk tarif lebih rendah berbanding tanah besar – dengan ekonomi terbesar di dunia.


Presiden AS Donald Trump akan pada akhirnya memu-tuskan tindakan yang perlu diambil, kata David Stilwell selaku pegawai tertinggi bagi Asia Timur dalam Jabatan Negara.

“Langkah akan dipertimbangkan dan ia akan bersa-saran sejauh mungkin untuk mengubah kelakuan,” kata Stilwell kepada pemberita, tetapi pada waktu yang sama mengakui Beijing tidak mungkin akan mengubah hala tuju.

Beliau berkata AS tidak mahu menyakiti rakyat Hong Kong, dan menambah: “Keputusan ini dibuat oleh kerajaan di Beijing, dan bukan oleh AS.”

Cara China melayan Hong Kong telah mencetuskan sokongan dwiparti yang jarang sekali berlaku di bawah pentadbiran Trump yang memecah-belah rakyat dan menjelang pilihan raya presiden pada November.

“Amerika Syarikat mesti mengambil pendirian untuk menentang tindakan China di Hong Kong,” kata pejabat kempen bagi calon presiden hakiki Parti Demokrat, Joe Biden, yang mengalu-alukan pengumuman Pompeo.

Warga Hong Kong kini sedang menunggu untuk melihat bagaimana keputusan itu akan menjejaskan bandar raya mereka.

Indeks Hang Seng di bursa saham bandar raya itu turun 1.8 peratus pada waktu te-ngah hari semalam.

Joshua Wong, seorang aktivis prodemokrasi terkemuka yang telah melobi untuk sekatan dagangan, berkata Beijing tidak boleh menjangkakan negara asing untuk tidak mempedulikan apa yang sedang berlaku kepada hab dagangan dunia yang begitu penting.

“Hong Kong bukan sekadar sebuah bandar raya China, ia adalah sebuah metropolis global di mana masyarakat antarabangsa adalah pemegang kepen-tingan,” katanya kepada pemberita.

Namun Holden Chow, seorang penggubal undang-undang yang pro-Beijing, berkata undang-undang keselamatan negara yang diusulkan oleh Beijing akan menjadikan bandar raya itu lebih selamat bagi perniagaan selepas pergolakan pada tahun lepas.

“AS tidak sepatutnya campur tangan dalam hal ehwal dalaman kita dan seharusnya berhenti mengugut kita,” katanya. — AFP

Label:

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama