Rabu, 27 Mei 2020

Orang Belanda Fasih Nyanyi Lagu Melayu


Jejaka kacak dari Belanda ini menjadi tular kerana fasih menyanyikan lagu raya dalam bahasa Melayu baru-baru ini.

Jalil River atau nama sebenarnya Chris der Kinderen telah memuatnaik video muzik lagu raya berjudul Menjelang Hari Raya 2020 di saluran Youtube peribadinya.

Lagu tersebut dicipta oleh Nils Elders, yang merupakan sahabat baiknya yang tinggal di UK dan liriknya ditulis oleh Salini.

Rata-rata pendengar memuji Jalil lancar bernyanyi lagu Melayu.

Ini harus membuka mata dan memalukan sesetengah rakyat di negara ini yang tidak fasih dan tidak faham bahasa Melayu.

Malah ada yang mengaku tidak faham bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara ini.

Jalil memulakan karier muzik saya pada usia 8 tahun ketika dia menyertai kumpulan nyanyian kanak-kanak lelaki di Delft, kampung halamannya di Belanda.

Dia banyak membuat persembahan dengan kumpulan ini di seluruh dunia, termasuk Afrika Selatan, Amerika Syarikat dan banyak negara di Eropah.

Kemudian dia berpindah ke UK di mana dia menamatkan pengajian dalam bidang kejuruteraan audio dan produksi televisyen.
Selepas itu dia memulakan sebuah syarikat pengeluaran pasca audio di London, membuat muzik untuk iklan TV dan reka bentuk bunyi untuk permainan.

Pada tahun 2017, Jalil memeluk Islam dan menamatkan zaman bujangnya dengan gadis tempatan. Bertanya bagaimana dia boleh fasih dalam bahasa melayu, ini jawapan beliau;

“Sebenarnya saya banyak mendapat pertolongan dari isteri, rakan-rakan saya dan banyak latihan.”- kata jejaka berusia 36 tahun ini.

Untuk perancangan masa depan, dia berhasrat untuk menghasilkan banyak lagi lagu dalam bahasa Melayu/Inggeris selepas ini.

“Saya mempunyai banyak idea, Ya! akan ada lebih banyak lagu dalam bahasa Melayu dan Inggeris campuran. Di samping itu, saya juga ingin membuat beberapa lagu untuk Tahun Baru Cina dan untuk Deepavali, saya masih mencari beberapa artis untuk bekerjasama.”-katanya kepada Murai MY.

Bertanya mengenai pengalamannya tinggal di Malaysia, ini reaksinya,

“Saya suka tinggal di Malaysia! Saya suka cuaca, makanan dan orang di sini. Ini adalah negara yang berbilang kaum yang indah. Saya menikmati alam semula jadi di sini, malah banyak tempat untuk mendaki dan tempat untuk dikunjungi.” katanya.

Mengakhiri perbualannya bersama Murai MY, Jalil ingin mengambil kesempatan mengucapkan terima kasih kepada semua orang atas sokongan terhadapnya dan sudi memainkan lagu di Spotify. Para peminat boleh mengetahui perkembangan terbaru Jalil dengan mengikuti Facebook dan Instagram rasminya.

Label:

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama